Økt helsekompetanse - oppløftende resultater ved bruk av Helseoversikt 💪


Helseoversikt gjennomfører i disse dager Foreldre og barn-undersøkelsen 2022. Det har allerede kommet veldig mange svar - disse kommer fra innbyggere over hele Norge. Resultatene er veldig oppløftende.

 


Vi er så glad for å se den positive påvirkningen Helseoversikt har. Dette er en ny bekreftelse på at Helseoversikt er en viktig bidragsyter for å øke helsekompetansen blant innbyggerne.

Økt helsekompetanse blant befolkningen gir store samfunnsmessig gevinster. For å kunne øke helsekompetansen er utgangspunktet at en enkelt finner trygg informasjon for å kunne ta gode helsevalg. Dette bidrar Helseoversikt til gjennom å samle den viktige og riktige informasjonen på et sted. Men det i seg selv er ikke nok. I tillegg må en evne å forstå, vurdere og anvende den informasjonen. Det hjelper ikke å levere ut trygge helseråd, om det ikke brukes for å gode helsevalg for seg selv eller de en er glad i. Informasjonen må leveres i en kanal som øker sannsynligheten for å ta gode valg (i denne artikkelen har vi skrevet om dette), og mottaker må motiveres til å ta valg som gir gode helsemessig effekter for seg selv eller den er glad i. Helseoversikt har utviklet en unik plattform for nettopp kunne gjøre dette - og her er vår egenutviklet teknologi CareFeed® selve kjernen.

Vi er glad for at brukerne sier vi har en svært positiv påvirkning, og utgjør en viktig forskjell!

👉 Meld deg på webinar for å få alle resultatene fra undersøkelsen!
Endelig resultater fra undersøkelsen vil bli presentert på webinar onsdag 1. juni kl.11:30-12:30. Meld deg på her hvis du er interessert å høre mer om funnene fra undersøkelsen og hvordan Helseoversikt bidrar til samfunnsmessige viktige gevinster.

 

Dette er helsekompetanse kort forklart

Et viktig felles mål for samfunnet er å øke helsekompetansen, for forskning viser at økt helsekompetanse i befolkningen gir en bedre folkehelse og reduserte kostnader i helsetjenesten (1). Men hva er egentlig helsekompetanse, og hva er viktig å vite for deg som vil nå ut med viktige og riktige helseråd?

Helsekompetanse er et begrep som på engelsk omtales som Health Literacy, og som på norsk tidligere har blitt kalt Helseinformasjonsforståelse. Helse- og Omsorgsdepartementet (2) definerer det nå på denne måten:

Helsekompetanse er personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livsstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenesten.

Her utpeker det seg to tydelige mål man bør ha for å påvirke helsekompetansen:

  1. Bruke opplæringsvirkemidler for å øke personers evner til å «forstå, vurdere og anvende»

  2. Benytte ulike kommunikasjonsvirkemidler for å nå de med et budskap de kan «forstå, vurdere og anvende».

Vi må altså sikre at helseråd som publiseres er noe alle kan forstå, vurdere og anvende, og her er det lett å falle igjennom i vår iver etter å publisere faglige korrekte helseråd med korrekt begrepsbruk. Det andre vi må fokusere på er å nå ut med helseråd, men det hjelper ikke å gjøre jungelen av informasjon større, her må vi tenke nytt i forhold til hvordan vi faktisk når frem. Vi kommer tilbake til hvordan man bør tenke på dette når man bruker ulike kommunikasjonskanaler.